23948sdkhjf

Tysklands-kender tvivler på at DB Netz er klar til tunnel-åbning

Slesvig-Holstens trafikminister, Claus Ruhe Madsen, og DB Netz vil sætte tempo på den tyske del af Femern-forbindelsen. Held og lykke, lyder det fra lokal chefredaktør, der tvivler på, at tyskerne når i mål til tide.

En mammutopgave.

Sådan betegner chefredaktør på Flensborg Avis, Jørgen Møllekær, arbejdet med at sætte tempo på den tyske del af Femern-forbindelsen. Han tvivler på, at tyskerne når i mål med udbygningen af jernbanen og tunnelprojektet ved Femernsund som aftalt med udgangen af 2029.

- At der både er bygget en tunnel, kommet en firesporet motorvej, og jernbanen er fuldt udbygget med nye banegårde i en række byer inden 2029, det vil jeg se, før jeg tror på det, siger Jørgen Møllekær, der er meget skeptisk.

Det er der flere årsager til, noterer han.

Sløv offentlig sektor

For det første er den offentlige sektor ikke er så veludbygget som i Danmark, og godkendelser er uddelegeret til mange forskellige instanser. Det har den behagelige fordel, at skatterne er lave, men konsekvensen er, at tingene går enormt langsomt.

- Der er mange mennesker, som skal høres, og mange forskellige miljøforeninger og retsinstanser, fordi folk klager og hyrer advokaterne, som ikke gør andet end at trække tinge i langdrag. Det er der ekstremt mange eksempler på, siger chefredaktøren:

- Det tyske politiske system er enormt komplekst og langsomt. Det er en kæmpe opgave at lave om på det, og det skal der til, hvis man skal nå at blive klar, siger Jørgen Møllekær.

Stor opgave

Slesvig-Holsten er en lille delstat med 2,9 mio. indbyggere. Derfor er delstaten ofte overset fra Berlin, når det kommer til infrastrukturprojekter, lyder det fra Møllekær. Samtidig er konkurrencen fra andre projekter i større og mere indflydelsesrige delstater stor.

-Der 30 byer i Tyskland, som er større end nogen by i Slesvig-Holsten, og der er andre infrastrukturprojekter i Tyskland som en tunnel gennem Schweiz til Italien, som også er forsinket. Det er en vigtig tunnel for godstransporten på skinnerne, men det tyske skinnenet i Baden-Württemberg er stadig ikke kommet i gang, fortæller han.

Jørgen Møllekær mener derfor, at trafikminister Claus Ruhe Madsen er på en meget stor opgave, når han siger, at der skal sættes tempo på den tyske godkendelsesproces.

- Tyskland er lige som USA. En føderal stat, hvor tingene er meget komplekse. I Danmark har vi staten, kommunen og regionerne, det kan du gange med 20 syd for grænsen. Der er så mange instanser på kommunalt niveau, amtsniveau og delstatsniveau og det føderale niveau, at det er meget komplekst, lyder det fra Jørgen Møllekær:

-Der er brug for nogen, som tør sige tingene meget direkte, som vi gør i Danmark. Det er bare ikke tysk kultur. Der er mere en konsensus kultur med masser af møder for at høre alle og blive enige, så ministeren skal finde en balance med virkelig at presse på, som han er ansat til, og at få folk med sig. Det bliver svært.

Artiklen er en del af temaet Femern.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125