23948sdkhjf

Vi skal vænne os til synet: Gigant-fabrikker fra Femern kan blive stående

De gigantiske elementfabrikker ved Femern-byggepladsen bliver måske stående. De skulle ellers rives ned, når arbejdet var færdigt

De tre gigantiske fabrikshaller, hvor tunnelelementerne snart skal produceres, skal måske alligevel ikke rives ned. Det oplyser Femern A/S.

Forligskredsen bag Femern Bælt-projektet har bedt projektselskabet undersøge mulighederne for en model, hvor fabrikken og arbejdshavnen kan gøres permanent og anvendes til andre formål og projekter.

-At genanvende fabrikken og ikke mindst den indbyggede arbejdshavn har et væsentligt økonomisk, tidsmæssigt og miljømæssigt potentiale. Fabrikken kunne levere til en række andre infrastrukturprojekter eller f.eks. betonfundamenter til energiøer eller havvindmøller, skriver Femern A/S i en mail.

Skulle rives ned

I anlægsloven for Femern-projektet og de oprindelige miljøundersøgelser er det imidlertid forudsat, at fabrikken rives ned, når tunnelen er færdig. Derfor kræver det en ny miljøkonsekvensvurdering, som Sund & Bælt nu er i gang med.

Sund & Bælt indkaldte i efteråret også naboerne til tunnelfabrikken til borgermøder for at høre lokalbefolkningens synspunkter og idéer, oplyser selskabet.

Tunnelfabrikker og arbejdshavn

Fabrikken i Rødbyhavn bliver på cirka én mio. kvadratmeter

Fabrikken får seks produktionslinjer til de i alt 89 tunnelelementer.

Der er 33 meter fra gulv til tag, og bygningerne kan rumme 7 Boeing 747-fly.

Arbejdshavnen vil kunne modtage op mod 80.000 tons råmaterialer om ugen.

Femern A/S

Det vil ikke være første gang, at fabrikker fra elementproduktin bliver stående. I Københavns Nordhavn står stadig den tidligere ØTC-fabrik (Øresund Tunnel Contractors), der blev opført i 1990’erne for at støbe tunnelelementer til Øresundsforbindelsen.

Kultur og studieboliger i Nordhavn

Dengang gik kystlinjen lige uden for fabrikkens porte, og man kunne sejle elementerne direkte ud i Øresund ved hjælp af fabrikkens vandkar, som stadig findes i bygningen.

Tunnelfabrikken er efterfølgende blevet brugt til mange forskellige ting. På nuværende tidspunkt bliver den primært brugt til opbevaring af byggematerialer, men der er planer om at lave fabrikken om til en smeltedigel af erhverv, kultur, natur og studieboliger.

Her skal være kunst- og kulturscener, arbejdspladser, spisesteder, studieboliger, værksteder, faciliteter til idræt, nyttehaver, leg, underholdning og meget mere, oplyser By&Havn.

Artiklen er en del af temaet Femern.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141