23948sdkhjf

Milliardkontrakt til Femern kræver solid tegnebog hos virksomheder

Det kommende udbud på kørestrøm og jernbane i Femern-tunnelen vil kun være tilgængeligt for virksomheder med erfaring og egenkapitalen i orden

I løbet af foråret udsender Femern A/S et milliardudbud på kørestrøm og jernbane til Femern-tunnelen.

Ifølge selskabet er der stor interesse i at få fingrene TTC-kontrakten (Tunnel Track and Catenary), som kontrakten kaldes, blandt de danske og internationale virksomheder.

- De selskaber, som allerede nu har vist interesse, dækker jernbanesektoren bredt, meddeler Femern A/S i en mail til FemernNews.

Udbuddet har en forventet økonomisk ramme på 1,5 mia. kr. og omfatter 25 km to-sporet jernbane samt køreledning. Opgaven er design, konstruktion, test og ibrugtagning samt vedligehold for en periode.

Solid økonomi

Det vil kræve et solidt økonomisk fundament at komme i betragtning til TTC-kontrakten, oplyser selskabet. Femern A/S forventer at stille krav til ansøgernes økonomiske og finansielle forhold de seneste tre år.

- Dette indebærer blandt andet, at interesserede virksomheders egenkapitalsandel skal være på mindst 15 pct. og omsætningen på omkring 200 millioner euro (godt 1,4 mia. kr.), skriver selskabet.

Derudover kræver Femern A/S, at interesserede virksomheder bl.a. kan dokumentere erfaring med konstruktion af skinnesystemer i tunneler på mindst tre km. Disse projekter skal være fuldført og afleveret til kunden inden for de seneste fem år, hedder det i udbudsteksten.

Selve udbuddet ventes at blive offentliggjort senest i foråret 2023 med en endelig vinder af TTC-kontrakten i foråret 2025. At udbudsprocessen tager så lang tid, skyldes blandt andet kompleksiteten i projektet, og efter selskabets opfattelse er en udbudsfase på op til ca. to år en sædvanlig periode for et projekt af denne kaliber.

- Dette afspejler blandt andet, at tilbudsgiverne skal have god tid til at forstå projektet og finde de rette løsninger, samt at der indlægges tid til at drøfte projektet med tilbudsgiverne, oplyser Femern.

Femern A/S gennemførte i 2022 en markedsundersøgelse, hvor man blandt andet konsulterede branchen for at få det nyeste input inden for klimavenlige og energieffektive løsninger. Her var der ifølge selskabet stor interesse fra potentielle bydere.

Femern-forbindelsen i tal

  • Femern-tunnelen rummer en tosporet motorvej i hver retning og to elektrificerede jernbanespor
  • Tunnelen består af 79 enkeltelementer på hver 217 meter og 10 specialelementer med en kælderetage til brug for udstyr til tunnelens drift- og vedligeholdelse
  • Den mængde stål, der bruges i tunnelen, svarer til cirka 50 Eiffeltårne
  • Det tager ca. 8,5 år at bygge Femern-forbindelsen
  • Det vil tage ti minutter at køre fra Danmark til Tyskland i bil og syv minutter i tog
  • Bilisterne kan køre 110 km/t i tunnelen. Elektriske tog kan køre gennem tunnelen med 200 km/t.
  • Anlægsbudgettet for Femern-forbindelsen er på 52,6 mia. kr. i 2015-priser i anlægsloven. Du kan læse mere om projektets økonomi
  • Femern-forbindelsen er brugerfinansieret. Indtægterne fra Femern-forbindelsen går til at tilbagebetale de lån, der har finansieret byggeriet. Det er samme model, der har finansieret Storebælt- og Øresundsforbindelsen.

Kilde: Sund & Bælt

(boks)

Vil du følge Femern-projektet helt tæt, så prøv et abonnement på FemernNews - netop lanceret af Nordiske Medier.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Politikere frygter at Femern-forbindelsen bliver mest for lastbiler
Stort flertal af tyskere kræver større beskyttelse af havmiljøet
Efter 15 måneders krig: Femern-entreprenør er på ’skammens lister'
Femern: Vi følger tidsplanen
International interesse for megaprojektet i Rødbyhavn
Fehmarn Belt Days klar til weekenden

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141