23948sdkhjf

Vejdirektoratet renoverer 21 broer og tunneler for stort millionbeløb: - Bygværkerne trænger

Vejdirektoratet vil gennemføre omkring 100 vedligeholdelsesarbejder på bygværker i år. Heraf skal 21 større broer og tunneler have en opgradering 

21 større broer og tunneler rundt omkring i det danske land skal i løbet af i år repareres, så de får forlænget deres levetid. 

I alt skal Vejdirektoratet gennemføre vedligeholdsarbejder for ca. 340 mio. kr. på broer og tunneler i år - og det er mere end normalt. 

- Det er et beløb i den høje ende. Bygværkerne trænger. Så i år skal rigtig mange af vores bygværker renoveres, siger Iben Maag, der er projektchef hos Vejdirektoratet. 

Iben Maag forklarer, at der foruden de 340 mio. kr. skal afsættes et trecifret millionbeløb til drift af broerne og tunnelerne. Derfor skal Vejdirektoratet i år bruge knap en halv milliard kroner på området. 

Vejdirektoratet driver og vedligeholder samlet cirka 2.500 broer og tunneler, som indgår i statsvejnettet. De bliver regelmæssigt efterset for at sikre "en tilfredsstillende stand" af selve bygværket og sikkerheden for de trafikanter, som benytter broen eller tunnelen. Sidste år udfyldte Iben Maag og hendes kollegaer en såkaldt behovsopgørelse, og det er på baggrund af den, at Finansministeriet nu har bevilliget ekstra penge til området. 

- Det skal passe med deres (Finansministeriet, red.) cashflow. Så skubber de det sådan, så vi får flere penge nu, og så kan det være, at vi får mindre næste år. Men lige nu er vurderingen, at bygværkerne trænger, siger Iben Maag. 

Laveste pris vinder 

Årets opgaver spænder lige fra udskiftning af belægning, fuger, isolering, mekaniske komponenter til maling og betonreparationer. Og mens nogle broer skal have den helt store omgang, skal andre blot skal igennem en mindre reparation.

Der er allerede udbudt opgaver for ca. halvdelen af beløbet til udførelse i 2024. Den resterende del er Vejdirektoratet i gang med at udbyde til udførelse i 2024 og nogle i 2025.

Iben Maag fortæller, at det særligt er beton- og belægningsentreprenører, der er relevante. 

Vejdirektoratet udfører tre typer eftersyn

  • Et årligt rutineeftersyn. Det er et visuelt eftersyn af forhold, der påvirker trafiksikkerheden, miljøet og/eller økonomien.
  • Generaleftersyn, som er en grundig, visuel og systematisk gennemgang af alle bygværkets dele, der skal opretholde trafiksikkerheden og sikre, at den investerede kapital bevares. Et generaleftersyn bliver gennemført hver femte eller sjette år.
  • Særeftersyn gennemføres normalt på grund af udmeldinger fra generaleftersyn. Ved særeftersyn opnås forbedrede oplysninger og flere detaljer om bygværkets tilstand. Formålet er at give et mere præcist beslutningsgrundlag for prioritering af større udbedringsarbejder, herunder udskiftninger og nødvendige arbejder for opfyldelse af sikkerhedsmæssige forhold og god fremkommelighed.

- De (beton- og belægningsentreprenørerne, red.) hyrer så selv underleverandører ind. Men alle er velkomne til at byde, siger Iben Maag, der tilføjer, at man vælger entreprenøren efter kriteriet laveste pris. 

Vejret er en joker

Mange af de arbejder, som Vejdirektoratet skal i gang med, er vejrfølsomme, og derfor skal langt de fleste opgaver gennemføres, mens der traditionelt er høje temperaturer og færre nedbørstimer.

Den første større opgave går således i gang i midten af marts, og så bliver der arbejdet frem til efter efterårsferien i oktober. 

Det er specielt, når der bliver arbejdet med belægninger og overfladebehandlinger, at der skal være en vis temperatur og ikke for høj luftfugtighed for at få det bedste resultat, forklarer Iben Maag. 

- Vejret har en betydning, og på nuværende tidspunkt ved vi jo ikke, hvordan vejret kommer til at arte sig. Vi har forsøgt at give entreprenørerne lidt luft i tidsplanerne, men trafikanterne bliver jo ærgerlige over, at deres bro eller tunnel er spærret. Så vi vil gerne blive hurtigst muligt færdig, siger projektchefen.

De planlagte bro- og tunnelarbejder i 2024

Udover listen nedenfor er der mange flere under- og overføringer ved statsveje, som skal renoveres i år, og en lang række mindre broer skal have gennemført omisolering, kunststofbelægning, fugereparation mv.

  • Aggersundbroen: Udskiftning af bomme, bomstyring
  • Farøbroerne: Trafikledelsessystem mm.
  • Fiskebækbroen: Nyt slidlag
  • Frederikssundsvejtunnelen: Reparation af vægge i tunnel samt ny afløbsledning
  • Guldborgsundtunnelen: maling af tunnelvægge, forhøjelse af diger
  • Hadsundbroen: Forbedret elforsyning
  • Hylkedalsbroen, Kolding: Overfladebehandling af ståldragere
  • Gl. Lillebæltsbro: Fortovsrenovering
  • Kronprins Frederiks Bro, Frederikssund: Renovering af sti
  • Langelandsbroen: Ny belægning sti/fortov
  • Lillebæltsbroen: Renovering af midterautoværn, belægningsreparationer, betonreparationer
  • Limfjordstunnel: Klimasikring, udskiftning af brandalarmanlæg mm.
  • Mønbro: Betonreparation af piller
  • Sallingsundbroen: Udskiftning af lejer
  • Siøsundbroen: Nyt slidlag
  • Sorterendebroen: Belægningsjustering
  • Vilsundbroen: Udskiftning af fugebånd
  • Næstved Svingbro: Renovering af åbningsmekanisme
  • Svendborgsundbroen: Betonreparation af bundplade
  • Skive Ådal: Nyt slidlag
  • Oddesundbroen: Fortovsrenovering

Kilde: Vejdirektoratet

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141