23948sdkhjf

Millionbøde: Første store sag om lønsnyd på Femern-byggeriet

70 ansatte på Femern-byggeriet på Lolland får nu 1,8 millioner kroner i efterbetaling for manglende overarbejdstimer - dansk firma får millionbøde

Danmarkshistoriens største byggeprojekt, Femern-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland, har nu fået sin første store sag om lønsnyd for millioner.

I over et år arbejdede flere hundrede ansatte på byggeriet af Femern-forbindelsen uden at få den betaling for overarbejde, som de har krav på.

Det koster nu et dansk firma en bod på 5,6 millioner kroner for brud på overenskomsten.

Det skriver Fagbladet 3F.

Heraf går 1,8 millioner direkte til 70 arbejdere, der er medlem af 3F, som er blevet snydt for retmæssig løn af firmaet MSE Entreprise.

- Det er den første store sag, vi har haft om manglende overtidsbetaling og brud på overenskomsten på Femern til dato, fortæller Bjarne Jensen, næstformand for 3F Lolland.

- Folkene på Femern-byggeriet skal have det, de har krav på. Vi har medlemmer, der hver især modtager mere end 100.000 kroner med det her forlig, og det er vi glade for, siger Bjarne Jensen.

Kystsikring

Forliget drejer sig om, at de ansatte hos MSE Entreprise ikke har modtaget korrekt betaling for deres overarbejdstimer i en periode, der strækker sig fra august 2021 til oktober 2022.

I den periode havde byggefirmaet et sted mellem 250-360 ansatte, der stod for forskelligt jordarbejde og graverprojekter på Femern-forbindelsens kæmpe byggeplads.

Firmaet har skrevet under på en overenskomst og skal derfor betale en bod på i alt 5,6 millioner kroner for brud på reglerne for over 260 ansatte – hvoraf en stor del af pengene går direkte til de 70 medlemmer af 3F, som var ansat under MSE Entreprise.

En af dem, der har fået penge tilbage, er Kim Granov.

Han var ansat som maskinfører på Femern-projektet i 2021 og 2022, hvor han var med til at grave ud til det nye anlæg ved Rødbyhavn.

- Vi lavede kystsikring og sejlede jord ind for at udvide kysten. Vi sejlede ud om aftenen og blev hentet om morgenen. Det blev ofte til 13-14 timer på vandet, fortæller han til Fagbladet 3F.

- Jeg har fået 53.000 kroner, som jeg ikke regnede med at få, siger Kim Granov, der siden er skiftet til byggeriet af Storstrømsbroen mellem Falster og Sydsjælland.

Jan Sørensen, der er direktør og ejer af MSE Entreprise, ønsker ikke at udtale sig om sagen.

Han bekræfter dog over for Fagbladet 3F, at der er indgået et forlig og forklarer samtidig, at MSE Entreprise har et godt samarbejde med 3F Lolland.

Byggedirektøren vil nu se fremad og anser sagen for lukket.

MSE Entreprise er stadig engageret på Femern-byggeriet.

Artiklen er en del af temaet Femern.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094