23948sdkhjf

K kræver klarhed om roadpricing i Femern-tunnelen

Roadpricing er kommet højt på dagsordenen blandt politikerne. Spørgsmålet er, om bilisterne kan slippe for roadpricing i Femern-tunnelen og andre forbindelser

Hvad kommer det til at koste at køre gennem Femern-tunnelen?

Det spørgsmål er der nok mange, som ser frem til af finde ud af. I den finansielle analyse for Femern-forbindelsen fra 2020 regnes med en takst på 545 kr. for biler og 2319 kr. for lastbiler, men de endelige takster lægges først fast op mod åbningen.

Nu får den seneste tids debat om roadpricing den konservative transportordfører Niels Flemming Hansen til at inddrage forbindelserne over Femern, Storebælt og Øresund i spørgsmålet om eventuelle kørselsafgifter, der møder stadig større opbakning hos politikere og eksperter.

- Hvis regeringen vil indføre roadpricing, er spørgsmålet om betalingsforbindelserne skal være en del af systemet eller ej. Før jeg kan endelig stilling til om roadpricing er en god eller dårlig ide, skal jeg have et oplyst billede, og forbindelserne er en del af dette billede, siger den konservative transportordfører.

Men som det ser ud nu, kan bilisterne tage den med ro. De skal ikke forvente at få en ekstra takst ud over selve prisen for at køre på forbindelserne, lyder svaret fra transportministeren.

- Brugerbetalingen på vejforbindelsen på den kommende faste forbindelse over Femern Bælt er fastlagt i den dansk-tyske statstraktat af 3. september 2008, og i henhold til den dansk-svenske regeringsaftale af 23. marts 1991 fastsætter Øresundsbro Konsortiet betalingen på vejforbindelsen over Øresund. Jeg har ingen planer om at ændre på dette, hedder det i svaret fra ministeren.

Ifølge Jyllands-Posten ser transportminister Thomas Danielsen (V) dog roadpricing som en meget interessant og realistisk løsning på mange af udfordringerne med trafikken i Danmark:

»Vi begynder med at indføre en kilometerbetaling for lastbiler fra 2025, og jeg er ikke i tvivl om, at vi også kommer til at indføre roadpricing for persontransporten på sigt. Det vil være hensigtsmæssigt og klogt, og det er min klare ambition,« siger ministeren til avisen.

Det er ikke meningen, at der skal indføres roadpricing for lastbiler i tunnelen, oplyser ministeriet til FemernNews.

Artiklen er en del af temaet Femern.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109