23948sdkhjf

Forskalling til tunnelelmenter på vej til produktion

Støbningen af tunnelelementerne til Femern-forbindelsen sker med speciallavede forme fra virksomheden Peri, der har igangsat leveringen af de fem sæt forme.

De specialforme, der skal bruges til at støbe tunnelelementerne til Femern-forbindelsen, er nu på vej fra den danske virksomhed Peri.

Det vil være kulminationen på flere års udvikling, oplyser virksomheden i en pressemeddelelse.

For selvom PERI tidligere har leveret til samme type projekter, har den massive opgave alligevel krævet en omfattende udviklingsproces for den erfarne forskallingsleverandør.

- Vi er utroligt glade for at være blandt de udvalgte leverandører til Danmarkshistoriens største anlægsprojekt, men det har også været en lang proces, hvor vores tekniske team i samarbejde med FLC A/S har arbejdet benhårdt på at komme op med det bedste og mest effektive design. Vi ser alle frem mod at se formene i funktion, siger Henrik Søgård Olsen, adm. direktør hos Peri Danmark.

Tunnelen bygges af 79 standardbetonelementer, der hver især er 217 meter lange og vejer hele 73.000 tons. Dertil kommer 10 specialelementer, som er knap 40 m lange.

Peri leverer formene til standardelementerne, der er sammensat af ni mindre segmenter. Hvert segment er én støbning i én form, og dem bliver der etableret fem af.

Peri bygger på erfaringer fra forskallingsprocessen fra Øresundstunnelen.

- De to projekter minder om hinanden, fordi der også på Øresundstunnellen blev etableret en sænketunnel, som på daværende tidspunkt volumenmæssigt var en af de største i verden. Men det er alligevel en del år siden. Så det var oplagt for os at sige ja til at videreudvikle formene og processen for FLC, fortæller Henrik Søgård Olsen.

FLC er i øjeblikket i gang med at samle og montere formene på de fem produktionslinjer med hjælp af tekniske konsulenter fra Peri.

Artiklen er en del af temaet Femern.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126