23948sdkhjf

Nu kan virksomheder byde på milliardkontrakt

Femern A/S har netop sendt milliardkontrakten på jernbanen i tunnelen i udbud

Femern A/S udbyder nu den sidste af de store kontrakter på byggeriet af Femern Bælt-tunnelen til Tyskland.

Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse torsdag.

Kontrakten drejer sig om en jernbanestrækning på i alt 25 kilometer udstyret med kørestrømsanlæg og med fokus på klimavenlige løsninger.

- Jernbanen er et bidrag til den grønne omstilling af transportsektoren, hvor gods- og persontransport vil få stærkt forbedrede muligheder for hurtig og direkte transport, siger Kirsten Christensen, der er kontraktdirektør i Femern A/S med ansvar for jernbaneinstallationerne:

- For os er det også vigtigt at have en anlægs- og driftsfase, der er så klimaneutral som muligt. Så ligesom i de øvrige store kontrakter, har vi også i dette udbud et særligt fokus på klimavenlige løsninger, herunder de tekniske løsninger og valg af materialer, siger kontraktdirektøren.

FemernNews lavede for nyligt et interview med hende om det kommende udbud, der udbydes med en forventet samlet tilbudspris på omkring 1,5 mia. kr.

Udbuddet – kaldet TTC-kontrakten (Tunnel Track and Catenary) – omfatter en tosporet jernbane bygget til 200 km/t samt køreledninger, hvoraf ca. 18 kilometer ligger i selve tunnelen og ca. 7 kilometer ligger uden for tunnelen på dansk og tysk side.

Artiklen er en del af temaet Erhverv.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Her er toget, der skal køre dig gennem Femern-tunnelen
Ny video: Tunnelportalen vokser frem
Målrettede kurser skal skaffe ledige til byggepladsen
Trods Danmarks største byggeplads: Ledighed stiger lokalt
Sender topchefers forslag om godsbanegård til hjørne
Pres for ny skånsk banegård til Femern-gods

Send til en kollega

0.14