23948sdkhjf

Dansk specialist sender tunnelelementer ’på glatis’

FLC har indgået kontrakt med danske KBT Waterproofing om epoxybelægning på skinner, der skal føre de 73.000 tons tunge tunnelelementerne fra fabrikken til tørdokken. Belægningen reducerer friktion.

Danske KBT Waterproofing skal levere en løsning, der letter arbejdet med at skubbe de 73.000 tons tunge tunnelelementer fra fabrikken til tørdokken.

Kontrakten om epoxybelægning på Femern tunnelens ’skidding beams’ og beløber sig til et tocifret millionbeløb. Aftalen kommer oven i en kontrakt fra 2022 om at vandtætne 10 elementer med en akrylmembran.

Skidding beams er de massive betonskinner, som tunnelelementer skal glide på, når de skubbes ud fra fabriksanlægget til tørdokken, før de efterfølgende sejles ud til den endelige nedsænkning på havbunden.

Hver skinne er ca. 500 meter lang, så kravene til såvel præcision som styrke er enorme, både hvad angår den beton skinnerne er støbt i, og den epoxy som påføres ovenpå, oplyser KBT.

- Vi er selvfølgelig stolte over endnu en gang at få mulighed for at bidrage til dette fantastiske projekt, siger Andreas Hensen, projektdirektør i KBT.

Epoxybelægningen sikrer, at tunnelelementerne kan glide så jævnt og friktionsfrit som muligt fra fabrikken til tørdokken med det lavest mulige energiforbrug.

Vægten af selve elementet koncentreres på nogle få punkter under hver donkraft, som løfter hele elementet fri af skinnerne.

Overfladen skal derfor være ekstrem hård og meget glat, helt uden lufthuller eller bobler og med en jævnhed, der i dette tilfælde er på +/- 2 mm langsgående på hver af de 500 meter lange og 70 cm brede skinner, oplyser KBT.

KBT forventer, at opgaven løses af et team på omkring 15 mand, hvoraf en del ansættes lokalt gennem Femern Agency.

Artiklen er en del af temaet Femern.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125