23948sdkhjf

Tunnel og roer giver rekordresultat for Lolland Erhvervshavne

Erhvervshavnene på sydhavsøerne, altså dem syd for Sjælland, nyder godt af øget aktivitet med tunnelbyggeri og roer, mens vindmøllevinger har fyldt mindre.

Vi er lykkedes med at understøtte den positive udvikling, der sker her på Lolland formand for Klima-, Teknik- og Miljøudvalget Tine Vinther Clausen

Med en samlet omsætning på 25,1 mio. kr. og et positivt driftsresultat på 13,5 mio. kr. viser erhvervshavnene på Lolland igen i 2022 betydelig fremgang. Det skriver Søfart.

Faktisk slår regnskabet atter sin egen rekord. Det skyldes, at flere virksomheder sender større mængder gods gennem Nakskov Havn, ligesom aktiviteten i Rødbyhavn Trafikhavn er rekordhøj.

- Det er jeg selvfølgelig enormt glad for. Det betyder, at vi er lykkedes med at understøtte den positive udvikling, der sker her på Lolland. Samtidig tegner fremtiden lovende, idet vi også fra mange sider ser en kolossal interesse for at etablere sig i Lolland Kommune, siger formand for Klima-, Teknik- og Miljøudvalget Tine Vinther Clausen, i en pressemeddelelse fra Lolland Kommune.

Der er flere årsager til det flotte resultat, skriver kommunen. 

Færre vindmøllevinger

Resultatet er i høj grad en afspejling af aktiviteterne omkring byggeriet af Femern-forbindelsen, den økonomiske fremgang for virksomhederne og interessen for at etablere nye aktiviteter i havnene. 

Derudover har der været indskibning af roer ud over det sædvanlige og også pæne resultater for øvrige aktiviteter på havnene. 

Dog har udskibningen af vinger fyldt mindre på grund af omstilling af produktionen til de nye og længere V236-møllevinger, lyder det.

- Vi har fantastiske muligheder for at være med til at skrive grøn erhvervshistorie. Med en unik infrastruktur med Femern-forbindelsen som fremtidigt omdrejningspunkt for erhvervshavnene har vi et godt udgangspunkt for at tiltrække spændende virksomheder, der kan supplere hinanden. Vi står allerede i den bedste position med grøn energi i form af lokalt produceret biogas og vind- og solenergi, siger Tine Vinther Clausen.

Udvider sejlrende

Af kommende tiltag er der netop nu fokus på at udrette og udvide indsejlingen til Nakskov Havn for at give plads til bredere og længere skibe. I slutningen af 2022 var miljøkonsekvensrapporten for projektet klar, og det vil blive gennemført i slutningen af 2023. Planen er at følge det op med en udvidelse af hele sejlrenden med 10 meter i slutningen af 2024.

Nakskov Havn får lov til at udvide sejlrende til større skibe

Artiklen er en del af temaet Femern.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11