23948sdkhjf

Ny flaskehals truer: Svenskerne går efter fast grænsekontrol på tog fra Danmark

Når Femern-forbindelsen åbner i 2029, vil togtrafikken på Øresundsbroen stige med 200-300 procent. Svenskerne vil have grænsekontrol på jernbanen, og Øresunds Konsortiet frygter for kapaciteten.

Øresunds Konsortiet frygter, at svenske planer om permanent grænsekontrol på jernbanen over Øresundsbroen vil reducere kapaciteten markant.

Svenskerne undersøger netop nu to mulige placeringer for en fast kontrolplads, da der ifølge svenskerne er politisk vilje til at fastholde grænsekontrollen. Det skriver News Øresund.

Dermed kan der komme endnu en flaskehals - i hvert fald for den del af jernbanetrafikken, der suser forbi Danmark videre til Skandinavien. Det kommer oven i de tyske problemer med at udbygge jernbanen i Nordtyskland.

EU anser Femern-forbindelsen og den nord-sydgående strækning som et flagskibsprojekt i Scan-Med korridoren, der skal skabe den manglende forbindelse på tværs af grænser mellem Skandinavien og Tyskland og hele vejen til Middelhavsområdet.

- Den positive dynamik, som projektet fører med sig, bringer fremover flere europæiske borgere og virksomheder sammen,, sagde EU's koordinator for korridoren, Pat Cox, da han besøgte Femern den 11. januar.

Konsortiet er kritisk

I slutningen af februar forventer Trafikverkets regionaldirektør i Sydsverige, Lennart Andersson, at undersøgelsen om pladserne er nået til et punkt, hvor den kan sendes ud til Region Skåne, togoperatører og andre større interessenter for at få deres synspunkter.

Øresundsbro Konsortiets administrerende direktør, Linus Eriksson, er kritisk over for ideen om en fast grænsekontrol for togtrafikken over broen.

– Vi er dybt bekymrede for alle, der rejser over Øresund. Vi er nødt til at fjerne og ikke skabe nye grænsebomme for de titusinder, der rejser hver dag, siger han til News Øresund.

200-300 pct. flere godstog med Femern-forbindelsen

Antallet af godstog over broen forventes at stige med 200-300 pct, når Femern Bælt-tunnelen mellem Tyskland og Danmark indvies i 2029. Den planlagte kapacitet er på 12 passagertog og 2 godstog i timen i hver retning.

Øresundsbro Konsortiet frygter, at et fast kontrolsted vil reducere kapaciteten over broen og mener desuden, at en fast grænsekontrol giver dårlig signalværdi og kan reducere antallet af tog, der kan køre over broen i fremtiden.

Trafikverket henviser til teksten i Tidö-aftalen (regeringsgrundlaget) om, at grænsekontrollen skal styrkes blandt andet til den voksende togtrafik. Trafikverkets regionaldirektør i Sydsverige, Lennart Andersson, henviser til, at der i  Tidö-aftalen beskrives politisk vilje til, at grænsekontrollen kan styrkes.

- Dette betyder, at vi bliver nødt til at være forberedt på, hvad der sker fremover. Derfor har vi selv igangsat en undersøgelse, hvor vi ser, hvad vi kan gøre i fremtiden, og hvordan det kan løses, siger han til News Øresund.

Artiklen er en del af temaet Femern.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.1