23948sdkhjf

Avis: Forsømmer jernbanen og klimaet

Den svenske avis Sydsvenskan langer på lederplads ud efter svenske politikere og risikoen for flaskehalse for godstrafikken efter Femern-forbindelsen åbner

”Sverige forsømmer både jernbanen og klimaet”.

Den svenske avis Sydsvenskan er på lederplads hård i sin kritik af de manglede investeringer i jernbanen. Et problem, som vil forstærkes, når Femern-forbindelsen åbner i 2029, hedder det.

- Når tunnelen åbner om bare seks år, vil togtrafikken i regionen øge dramatisk. Forbindelsen bærer på et potentiale for grønne rejser og godstransporter og dermed klimaomstillingen og den økonomiske motor i Nordeuropa, skriver avisen.

Men dette forudsætter omfattende og hurtige investeringer i jernbanen.

- Enkeltspor skal blive til dobbeltspor og dobbeltspor til firesporede strækninger. Kapaciteten for godstrafik over Øresundsbroen skal øges, og en ny metro over sundet skal frigøre plads på broen, lyder det i lederen.

Avisen langer ud efter de svenske politikere, som har bremset store, planlagte udbygninger og reduceret bevillingerne til vedligehold.

Der er som tidligere omtalt store flaskehalse for godstrafikken i Sverige, hvor en række erhvervsfolk har sat fokus på kapacitetsproblemerne.

Dette gælder ikke mindst direktøren for Øresundsbron, Linus Eriksson, der blandt andet har talt varmt for sagen over den nye svenske trafikminister.

Senest har de svenske politikere bedt Trafikverket udarbejde to rapporter, som også er omtalt her i FemernNews. Den ene rapport ser udelukkende på Skåne og skal lande til september.

Den anden rapport dækker hele Øresundsregionen og præsenteres for politikerne i begyndelsen af 2024.

Artiklen er en del af temaet Femern.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126