23948sdkhjf

Ny Scandlines-færge skal sikre vækst på Femern Bælt

Scandlines’ nye emissionsfrie færge er ved at tage form og kommer til at sejle under dansk flag og får fuld dualbesætning

På værftet Cemre i Tyrkiet er Scandlines’ nye zero direct emission fragtfærge 'PR24' ved at tage form.

Færgen indsættes på Femern Bælt i 2024 med dansk flag, oplyser rederiet i en pressemeddelelse.

Alle skibets stålplader er nu skåret op, og de 36 sektioner, som færgen består af, vil inden udgangen af juni 2023 været svejset sammen og placeret på beddingen.

PR24  - emissionsfri Scandlines-fragtfærge til ruten Rødby-Puttgarden

  • Længde: 147,4 meter
  • Bredde: 25,4 meter
  • Design dybgang: 5,30 meter
  • Lastkapacitet: 66 fragtenheder (cirka 1.200 banemeter)
  • Maksimalt antal passagerer: 140
  • Servicefart: 16/10 knob
  • Batterisystem: 10 MWh
  • Opladning i havn (Rødby): 17 minutter
  • Investering: 80 millioner EUR

Kilde: Scandlines

Ifølge rederiet er det den mest driftsoptimale løsning for Scandlines. Rederiet oplyser endvidere, at der er planlagt implementering af simulator i Puttgarden, hvor besætningen i god tid inden modtagelsen af 'PR24' kan træne sejlads med den nye færge.

- Mange medarbejdere er involveret. Ombygning af terminalerne med bl.a. automatisk nummerpladegenkendelse ved check-in og indsættelsen af vores nye fragtfærge i 2024 er med til at sikre den nødvendige kapacitet og vores fortsatte vækst. Derudover er det også med til at forbedre kundeoplevelsen, siger Operations Excellence Manager hos Scandlines, Nicolai Træde Vestergaard, i meddelelsen.

Artiklen er en del af temaet Femern.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11