Et år på 66 sekunder

Siden første spadestik på den danske side i januar 2021 er det gået stærkt på Danmarks største byggeplads.
Den første produktion af tunnelelementer er med lidt forsinkelse begyndt i Hal B, udgravningen af tunnelrenden nærmer sig slutspurten, og tunnelportalen tager form. Det er her, biler og tog i løbet af 2029 vil køre ned i selve den 18 km lange tunnel.
Byggepladsen optager et 210 hektar, hvilket kun er lidt mindre end Københavns Lufthavn, mens tunnelfabrikken i sig selv har et areal på 1,5 mio. kvadratmeter.
I omegnen af 1000 tunnelarbejdere har deres daglige gang i Rødbyhavn. De mange internationale medarbejdere bor i tunnelbyen, som har 1000 værelser.
Også på den tyske side tager tingene form. Her bliver tunnelbyggepladsen på øen Femern 100 hektar, og den vil strække sig ca. tre kilometer ind i landet. Arbejdshavnen bliver ca. 100.000 kvadratmeter, hvilket er ca en en femtedel størrelsen på arbejdshavnen ved Rødbyhavn.
Femern A/S offentliggjorde i slutningen af marts en video, der på 66 sekunder viser, hvordan arbejder på den danske siden af Femern Bælt skred frem i løbet af 2022.
Også den tyske tv-station NDR, har været på besøg i Rødbyhavn.
Et års byggeri på 66 sekunder