23948sdkhjf

Bøvl ved udgravning og Ukraine-krig øger Femerns CO2-udslip

Stigende brændstofforbrug ved udgravningen af tunnelrenden gav større CO2-udslip end forventet i 2022

Femern A/S måtte sidste år notere et øget CO2-udslip svarende til ca. 1350 danskeres årlige drivhusgasemissioner.

Ifølge selskabets bæredygtighedsrapport fra 2022 var den samlede udledning 10.150 tons CO2-ævivalenter (CO2e) højere end forventet. Samlet set udledte projektet godt 170.300 tons CO2e i løbet af 2022. Dette var  langt overvejende udledning, der sker ved forbruget af indkøbte materialer i forbindelse med f. eks. etablering af tunnelfabrikken m.m., oplyser Femern A/S.

Stigningen kom som følge af tekniske problemer og følgende større brændstofforbrug i forbindelse med udgravningen af tunnelrenden i første halvår af 2022, hedder det i rapporten.

Bæredygtighedsdirektør i Femern A/S, Emilie Juel-Helwig, skriver i en mail, at problemerne skyldtes meget store sten i dele af tunnelrenden, hvor undergrunden består af moræneler.

- Udgravningen har været mere energikrævende end forventet på de strækninger, da stenene måtte løsnes og fjernes enkeltvis. Stenene vil til gengæld blive genanvendt andetsteds på projektet, lyder det fra direktøren.

Pres på stålet

Femern A/S oplyser desuden, at forværrede markedsforhold blandt andet som følge af Ukraine-krigen har ført til lavere reduktioner end, hvad man tidligere har opnået. Dette gælder blandt andet for stål.

Som tidligere omtalt udgør stål fra russiske og ukrainske stålværker udgør en stor del af verdensmarkedet, hvilket har givet problemer med stålleverancerne til markedet. Byggeriet af tunnelen kræver et forventet forbrig på 360.000 tons stål, og derfor har krigen haft betydning for CO2-regnskabet i løbet af 2022.

- Som følge af sanktionerne er udbuddet af stål blevet mindsket, og vores entreprenør har derved måtte opkøbe stål fra nye leverandører med en større transportafstand og stål produceret med et større klimaaftryk, skriver Emilie Juel-Helwig.

Reduktion med grønne indkøb

Femern A/S noterer også, at man har opnået en reduktion på 11,850 tons CO2 gennem grønne indkøb. Dette er særligt byggemateriale, transport og konstruktionsmetoder, lyder det.

- Det drejer sig bl.a. om indkøb af materialer som f.eks. genbrugsstål, som erstatning for mere CO2e-tunge materialer, energisparesystem på udgravningsmaskinerne til søs og kortere transportruter ved at hente sand fra Lübeck Fjord i stedet for Kriegers Flak.

Femern-projektets samlede miljøpåvirkning blev i 2013 anslået til to mio. tons i anlægsfasen. Dette svarer til et årligt udslip for stort set alle indbyggere i Århus over 18 år.

Ca. 70 pct. udgøres af byggematerialer. Heraf udgør beton 42 pct og stål 25 pct. brændstof til maskiner og transport udgør 27 pct., oplyser miljøekspert i Femern A/S Jens Brenner Larsen til the Tunneling Journal.

Gamle kontrakter

Et problem er, at kontrakterne er fra 2015, hvor klima ikke stod så højt på dagsordenen, som i dag. Derfor er entreprenørerne FBC og FLC ikke forpligtet til at reducere CO2-udslip.

Bæredygtighedsdirektør i Femern A/S, Emilie Juel-Helwig, har tidligere bekræftet over for FemernNews, at de gamle kontrakter er en udfordring, og at omverdenen har rykket sig, siden underskrifterne blev sat. Derfor forsøger bygherren at påvirke de to konsortier til at reducere udslippet gennem dialog, lød det i februar.

- Både entreprenøren og vi er naturligvis interesserede i at hente gevinster på klimaområdet, hvor vi kan. Et af de seneste tiltag er brugen af varmepumper i stedet for gas i tunnelfabrikken og i entreprenørernes byggeledelseskontorer. Varmepumperne er ved at blive installeret.

Artiklen er en del af temaet Femern.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125